فنون منوعة

زوجة عمرو دياب السابقة تثير الجدل.. ماذا قالت؟ (شاهد)

عمرو دياب
عمرو دياب
أثارت الفنانة المصرية، شيرين رضا، جدلا واسعا على مواقع التواصل مؤخرا، عقب تصريحاتها حول زوجها السابق المغني عمرو دياب وابنتهما نور، بالإضافة إلى عدة قضايا مجتمعية.

وفي حوار لشيرين رضا (49 عاما) مع المذيعة لميس الحديدي، الأربعاء، على فضائية CBC، أوضحت رضا أنها السبب في طلاقها من عمرو دياب قائلة: "أنا كنت فاشلة في زواجي من عمرو دياب، ومش هقدر أقول إن عمرو فاشل؛ لأنه ناجح في حاجات كتير بيعملها، لكن ممكن نكون كنا فاشلين كزوجين". 

وأشادت شيرين بعلاقتها مع دياب عقب طلاقهما، مضيفة : "احنا أصدقاء، وبينا عشرة، وبينا بنت، مش معقول نمسح كل ده لمجرد إننا انفصلنا". 

وأضافت: "أنا مش ندمانة على زواجي وأنا عندي 20 سنة، لكن لو واحدة سألتني أتجوز وأنا عندي 22 سنة؟ هأقولها لأ ما تتجوزيش".

وفي إجابة اعتبرها النشطاء مثارا للجدل، أوضحت رضا أنها لا تتمنى أن تتزوج ابنتها قائلة: "مش نفسي أشوفها عروسة، نفسي أشوفها سعيدة، في حاجات أهم من الزواج والخلفة". 

وأضافت: "عمل إيه الزواج والخلفة لبلدنا، كل 12 ثانية بيتولد طفل، احنا مش محتاجين خلفة تاني، احنا محتاجين ناس تشتغل وتنتج وتخترع، في حاجات أهم في الحياة من الخلفة والإنجاب". 

وأوضحت رضا: "بنتي بتشتغل، ودرست حاجات كتير في مصر ولندن، ولسه بتدرس، ما ينفعش تقطعي منها كل اللي درسته علشان تتجوز وتتستت؟".

واختتمت شيرين رضا: "في حاجات أهم، الحب مش لازم بين راجل وست، ممكن الأهل والأصحاب، مش محتاجة واحد بس يديني الحب كله، ممكن آخده من أهلي وأقربائي".





 تعليق رضا حول زواج ابنتها وموازنتها بينه وبين سعادتها، وتعقيبها حول أهمية الزواج ووضع المجتمع، أثار تعليقات النشطاء، حيث أعجب العديد من النشطاء بتقديمها سعادة ابنتها على ما تراه هي مناسبا لها، في حين اعتبر البعض الآخر أنها تناقض سنة كونية وعادات وتقاليد المجتمع. 

فعلق موسى الموسوي من العراق: "قال رسول الله محمد صلى الله عليه وآله وسلم (الزواج سنتي، فمن رغب عن سنتي ليس مني) وأنت تقولين الزواج شي قديم عقليات متخلفة".



محمد أبو الفضل عقب على تصريحها بـ"الفشل"، فقال: "بصراحة كلام جميل ومحترم، إيه الناس الراقية دي،أنا دائما بحترم الناس الواضحة الصريحة، ربنا يرزقني نصف تفكيرهم، العلاقات الفاشلة لا داعي لإستمرارها، ليه نكمل في حاجة منحبهاش؟ ليه نعمل حاجة بمجرد أن كل الناس بتعملها وخلاص!".

وعن تصريحاتها حول الزواج، قالت إيمان الحلواني: "كلامها صح، أنا إنسانة غير متزوجة، رزقي كده، ومع ذلك بشتغل، ومخلصة فى عملى، وبساعد الغير، وليا نشاطات في الأعمال الخيرية، ومع ذلك الناس لازم تجرحني، وتحسسني إنه أنا فاشلة، ويتصعبوا لما يشوفوني".

شيماء سعيد عارضتها قائلة: "الأم التي لا تتمنى لفلذة كبدها وعرضها أن تستر وتتزوج وتنجب لتكون أما، وهذا ماخلقت له المرأة، وهذه هي الفطرة السليمة وسنة الحبيب المصطفى، في رأيي الشخصي لا تستحق أن تكون أما".

أما زهرة محمود، فتحسرت قائلة: "نفسي أشوف بنتي مبسوطة، مو ضروري متزوجة، ريتك أمي اللي زوجتني وأنا ب 16سنة".

أحمد سعيد شن هجوما حادة على رضا، فقال: "خلي بنتك تعنس جنبك، ويوم أنت تموتي، يا تتزوج بعدك يا تفضل تدعي عليك طول العمر، أنت تزوجت وخلفت، وهي عقديها من الزواج، أنا مش عارف الممثلين دول بقوا يفتوا على هواهم، الزواج دقة قديمة وتخلف؟! حتى شرع الله وسنة رسوله تدخلوا فيها وبقت تخلف؟ الله يريح العالم من دي اشكال؟".

أما أحمد البرشومي، فوافق رضا قائلا: "اللهم كل الأهالي شيرين رضا، اللهم كل الأمهات شيرين رضا، اللي يكونوا عايزين ولادهم سعداء وبس، مبسوطين وناجحين ومرتاحين وبس من غير ما يكون ده مشروط بتحقيق حلم من أحلامهم هما "الأهالي" الخاصة لأ، يسيبوا ولادهم هما اللي يحددوا يدرسوا إيه ويختاروا إيه ويعيشوا إزاي".






التعليقات (0)
الأكثر قراءة اليوم

خبر عاجل