سياسة عربية

"صوتي مقابل خروج معتقل" هاشتاج ساخر من ضعف التصويت

إقبال "محدود" وتواصل غياب الشباب حتى ثاني أيام انتخابات الرئاسة - الأناضول
إقبال "محدود" وتواصل غياب الشباب حتى ثاني أيام انتخابات الرئاسة - الأناضول
دشن عدد من نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي هاشتاج "#صوتي_مقابل_خروج_معتقل" حملة للتذكير بأسماء المعتقلين وللسخرية من ضعف الإقبال على الانتخابات الرئاسية في مصر.

فقالت الناشطة والصحفية أسماء الخطيب "أخرجوا إسلام الحمصي وسامحي مصطفى وعبدالله الفخراني وكريمة الصيرفي وصهيب سعد وخالد سحلوب وأنس البلتاجي وأمير والعمدة وحسام جبة وكل صحفيي معتقلي ?رصد وأنا أروح أصوت عليه وعلى أهله كلهم.. وانتخبهم لرئاسة جهنم إن شاء الله".

ومن جهتها قالت أسماء أحمد: "طلعوا المهندس محمود شعلان ودكتور وليد الشيتاني وأحمد المرشدي وياسين واحمد عبداللطيف ودكتور هاني الجندي وأنا أنزل انتخب".

وسخرت الناشطة مني سيف عبر حسابها على "تويتر" قائلة: "طب فككوا من الغرامة، نتفاوض على خروج معتقل مقابل كل واحد ينزل يصوت ما رأيك في هذه الفكرة؟".  

وغرّدت أميرة عبد الحليم: "هي الفكرة من المقاطعة مش أننا نحرق دمكم بس.. ده اعتراض على إنكم قضيتوا ع مستقبل آلاف من إخوتنا في لحظه عشان البيه عايز كدة.. عشان الباشا بينتقم من الثورة.. خرجوهم الأول و بعدين كلمونا ع المشاركة في الانتخابات ?#‏بسيطة خرجوا الأول صلاح و عبد الخالق و محمد سعيد و المرشدي و أحمد أيمن و سلسبيل و أسماء حمدي و عبدالله الشامي و محمد سلطان وغيرهم".

وعلّق أنس سلام "خروج ياسر الطالب بالفرقة الثانية بترول ?#‏السويس اللى اعتقل قبل امتحاناته بأسبوع و حلمه هيضيع".

ووافقه محمد أنصاري، مضيفا: "تنوية : حملة ?#‏صوتي_مقابل_خروج_معتقل تشمل فقط حضوري للجنة الانتخابات دون شرط الرقص أمامها على انغام بشره خير.. لو عايزين نعيد التفاوض على إنه يشمل التصويت والرقص فالاتفاق كده هيتغير".

وقال محمد عمر: "أنا مستعد أجيب 926 صوت ينزلوا النهاردة مقابل الـ 926 شخص قاصر اللي في السجون".
التعليقات (0)