سياسة عربية

شتائم بين عمرو أديب وخالد صلاح بعد هجوم العريش (فيديو)

عمرو أديب هاجم خالد صلاح إثر مقال كتبه عن "تقصير الأجهزة الأمنية" - تعبيرية
عمرو أديب هاجم خالد صلاح إثر مقال كتبه عن "تقصير الأجهزة الأمنية" - تعبيرية
نشبت مشادة كلامية بين الإعلامي عمرو أديب، والكاتب الصحفي خالد صلاح على الهواء، بعد كتابة الأخير مقالا ينتقد التقصير الأمني في حادث تفجير فندق، حيث قال أديب: "شايف صورتك وإنت عامل إزاي وانت بتضحك على الحادث، وده مش توقيته، وأنا زعلان وقول لنفسك يا أخي إنت عامل خناقة بينك وبين الشرطة والجيش".

وتابع أديب، خلال تقديمه برنامج "القاهرة اليوم"، المذاع على فضائية "اليوم"، الثلاثاء: "مينفعش الكلام ده يتقال في ليليتها ياخالد صلاح"، ليرد عليه الكاتب الصحفي: "إنت مش واخد البرنامج لحسابك، وأنا من حقي أرد، ومتزايدش عليا في الوطنية، واحنا لازم نواجه أخطاءنا، ولو كل واحد فينا مسك للتاني مش هنخلص".
 
واستطرد صلاح في الرد على أديب قائلا: "أنا من حقي أرد قانونيا ومهنيا"، لينفعل عليه أديب، بالقول: "إنت بتفهم حاجة في المهنية ياخي"، ليرد عليه صلاح: "لا كده مش هقبل كلامك وهفهمك غلط، ومفروض التدابير الأمنية كانت تبقى أكتر من كده على الفندق اللي حدث فيه التفجير".
 
واستمر عمرو أديب منفعلا قائلا: "إنت حاطط صورة ليه في الموقع بتاعك وانت بالضبط بتضحك يبقى اتكلم عن المهنية"، ليرد عليه خالد صلاح: "ده تجاوز وخروج على الأدب وقلة أدب وغير مقبول"، ليعقب عليه أديب: "قلة أدب تقبلها ولا متقبلهاش بلا قرف بقا تعبنا منكم البلد مش ناقصة، ومتخلناش نتكلم عن علاقتك بخيرت الشاطر بقا"، ليزداد غضب خالد صلاح قائلا: "إنت أكتر واحد عندك أخطاء وبلاوي سودا، متخلناش نتكلم عن بلاويك".

التعليقات (4)
سمير جاد
الخميس، 26-11-2015 09:27 م
لا يصح من الأعلاميين التصادم مع بعضهم والسب والشتأم على الهواء مباشرتاً. مهما كان موضوع الحلقه. وكلنا فى الهوا سوى. وكلنا وطنيون وبنحب مصر وجيش مصر وشرطة مصر. وماكان من الصح او من المفروض. ان عمرو اديب يكبر المواضيع ويتكلم كتير ويزايد على انه وطنى أكثر من غيره. مثال على السيده زوجته ست لها احترامها الكبير فى كل قلوب المصريين. وبتعرف ازاي بدير الحلقه بدون شتأم وسب وبتعرف تأخذ حق المواطن وحق الشعب. عندما تقصر الحكومه او غير الحكومه.فنرجو من عمرو بيه ان يكون حليماً وصبوراً فى كل مداخلاته المباشره والغير مباشره. ويتعلم من الست لميس الحديدى زوجته. الصبر وحنكته الرد الطيب. والله المستعان.
منول
الأربعاء، 25-11-2015 11:33 ص
الطيور على أشكالها تقع
Ali hamada
الأربعاء، 25-11-2015 10:36 ص
ههههههههههههه علي النعمه انتو ناس مسخره
عمر سليمان
الأربعاء، 25-11-2015 06:58 ص
ههههههههههههاي